Juf Monique geeft les in groep 1-2 van O.B.S. Atlantis in Amersfoort. Ze is al jaren fan van De Voorleeshoek en weet dus als geen ander hoe je onze voorleesfilmpjes in de klas kunt inzetten. We vroegen haar hoe ze dat precies doet! Lees je mee?

Hoe gebruik je De Voorleeshoek in de klas?

“Op een moment dat ik zelf niet kan voorlezen en iets anders wil doen, bijvoorbeeld spullen klaarleggen voor een volgende activiteit, zoek ik prentenboeken uit in De Voorleeshoek. Dit doe ik door te filteren op de website. Veel voorleesfilmpjes passen bij de verschillende thema’s waar we het over hebben in de klas. Dit vinden kinderen erg leuk! Vorige week hebben we bijvoorbeeld Tim op de Tegels gekeken, omdat we op dit moment bezig zijn met het thema verkeer. Ik gebruik De Voorleeshoek  dus regelmatig in de klas, omdat ik het belangrijk vind dat lesmethodes en opdrachten een educatief karakter hebben. 

Op welke momenten bekijken jullie De Voorleeshoek in de klas?

“Veel juffen en meesters hebben hun eigen momenten hierin.” Wat Monique als tip meegeeft, is om het verhaal soms ook op te zetten zonder beeld. Dan kan het bijvoorbeeld ook tijdens de pauze, als de kinderen aan het eten zijn. “Met beeld erbij vergeten ze soms om te eten, maar op deze manier kan het juist heel goed samen.”

Waar worden kinderen enthousiast van tijdens het kijken van de voorleesfilmpjes?

“De kinderen vinden het heel leuk om de plaatjes tussendoor te zien en de muziek te horen. Anouk en Barend lezen op een goede manier leuke boeken voor. Het bekijken van de voorleesfilmpjes zorgt voor een onderling gesprek tussen mij en de kinderen. Als ik het boek ken, dan bespreek ik het vooraf en als ik het niet ken, achteraf. Ik bespreek het door de: wie, wat, waar en hoe –vragen aan de kinderen te stellen. Maar soms is het ook simpelweg een voorgelezen boek!”

Wat zijn jouw gouden tips voor andere juffen en meesters?

“Binnenkort gaan we over van laptops op iPads. Ik zou graag De Voorleeshoek App gebruiken om de voorleesfilmpjes te laten zien aan de kinderen. Dit is vooral effectief bij kinderen die de taal extra nodig hebben. Op deze manier ontwikkelen ze meer en sneller. Het is ook leuk om De Voorleeshoek dichtbij de identiteit van de school te houden. Wij zijn bijvoorbeeld een Leader in Me school, en werken volgens de 7-gewoonten van effectief leiderschap van Stephen Covey. Deze gewoonten komen natuurlijk ook voor in de voorleesverhalen. Samen met de kinderen ga ik op speurtocht, zodat ze leren om ze te herkennen en benoemen. Dit is meteen een goede gespreksstarter: hoe gaat het personage hiermee om, en waarom werkt dit wel of niet?” 

De 7 gewoonten van Stephen Covey combineren met De Voorleeshoek

Ben je benieuwd hoe de gewoonten terug te vinden zijn in prentenboeken? Monique maakte voor ons een lijstje van de gewoonten, die zijn terug te vinden in talloze prentenboeken. Ook als je geen Leader in Me-school bent, kan dit je helpen om goede gespreksstarters te vinden. Welk gedrag leidt waartoe?: 

Gewoonte 1: Wees proactief

Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten

Gewoonte 3: Doe de belangrijke dingen eerst

Gewoonte 4: Denk in win-win

Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Eerst naar een ander luisteren voordat je zelf praat. Heb je de ander echt goed begrepen?

Gewoonte 6: Creëer synergie, samenwerken is belangrijk om een doel te bereiken.

Gewoonte 7: Houd de zaag scherp, zorg goed voor jezelf. Gezond eten, lekker bewegen, nieuwe dingen leren en je ontspannen na inspanning.

Ook De Voorleeshoek op school? Sluit hier een abonnement af.